Självvärde.

Ibland måste jag stanna upp och kolla på mig själv. Hur mår jag nu jämfört med förut? Svaret är bra. Oavsett vad som händer hur ledsen jag blir har jag lärt mig att tänka annorlunda, vilket i sin tur gör att jag reagerar annorlunda. Jag ser inte längre ner på mig själv, inte på andra heller på det sättet. Jag är fortfarande samma människa med samma värde i mysbyxor eller sidenklänning, vad jag kan om saker och vad jag inte kan talar inte om mitt värde, utan mina intressen och o-intressen. Oavsett 50 kilo mer eller mindre, oavsett vad jag gör eller har gjort, eller vad som görs och blivit gjort mot mig. Jag är samma människa med samma värde som Beyonce eller som dom dementa jag jobbar med och allt och alla där imellan. Värdet finns där hela tiden och kan inte förändras, ett liv är ett liv. Jag kanske inte alltid sett det, jag har sänkt det från 100% till -100% en del har sett det när inte jag gjort det och en del har valt att inte se det alls när jag upptäckt det. Men det bästa är att detta gäller inte bara mig, ALLA har detta värde! Jag önskar jag kunde ge dom människor med svåra uppväxter och plågoandar av olika slag gåvan att se "det var inte dig det var fel på"! En del har tappat förmågan att se sitt värde, kanske dom söker det genom att i sina huvuden sänka andras. En del skyller allt på sig själva och inget på andra. Inget av det är rätt. Rätt enligt mig är att leva för sin egen skull, ingen kan göra det åt mig och jag ska leva min chans i livet och göra det jag hoppas gör MIG lycklig! Men på vägen genom livet i möjligaste mån försöka att inte sätta hinder för andras vägar. Inte såra, inte hata, inte nervärdera eller förstöra. Min väg har lett mig till Rejmyre, en plats jag faktiskt vill bo på. Inte ensamt men heller inte för mycket folk. Jag trivs i mitt eget sällskap det hjälper mig att hålla koll på vem jag är och vad som är viktigt. Jag är redo att göra vad jag känner att JAG vill göra, starta ett liv oavsett vad folk runt omkring mig väljer att göra. Förr baserades besluten alltid med någon slags fallskärmslösning. Jag vet nu att jag klarar att ta egna beslut och gå min egen väg utan att förlora mina nära och kära. Mina sanna vänner finns kvar och ni är inte för en sekund av mitt liv bortglömda! I morgon åker jag till Finspång och blir kvar till fredag förmiddag då ska jag försöka hinna med så många av er som möjligt :) sist men inte minst vill jag säga; Jag älskar dig Mange, jag ser dig och jag lär mig mer om dig hela tiden. Du är en fin människa och vad som än händer så glöm inte att ditt värde är bara ditt. Som tidigare nämnt; oavsett vad du gjort eller vad som gjorts mot dig! Jag ser dig som du är, och du lyser klarare än solen vännen. <3


Kommentarer
Postat av: Kicki :=)

Hej Lisa! Så klokt du skriver, riktigt duktig är du, visste ju det tidigare men kul att läsa dina tankar :=) Fortsätt så! Själv har jag semester i 4 veckor, o du jobbar på ;)

Kramizar KICKI

2011-06-20 @ 12:35:32
Postat av: Marie

Lisa! Du har verkligen hittat din väg att gå genom livet , det känns att du har landat och bestämt dej för hur ditt liv ska låta sig påverkas eller inte påverkas av andra. Underbart att känna av självkänslan i ditt sätt att uttrycka dej. Bra gumman, du går framåt! Jag är lycklig MED dej! <3 / marie

2011-06-21 @ 00:04:20
Postat av: jessica

vad fint skrivet lisa :)

2011-06-21 @ 18:05:01
URL: http://jessicawaleij.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0