Nobodey said it was easy

För mig har det alltid varit ett stort
frågetecken hur folk medvetet sabbar
sin ekonomi.
Att veta att man inte har råd med saker
och ändå köpa dom,
beställa hem på kredit o sånt.
Jag har nu börjat förstå tankegången!
Min ekonomi är inte vad den varit,
och det är ju inte konstigt
för jag är ju helt arbetslös.
Men just nu har jag ju praktik på berggården
vilket har lett till sommarjobb och förhoppningsvis
timvik fram tills dess.
Men som situationen är nu
går jag heltid + OB utan den där
belöningen i slutet av månaden som gör
mödan värt.
Jag älskar att vara på berggården och
det känns i hjärtat att man gör
skillnad för dom äldre varje dag.
Men jag har räkningar att betala som
inte riktigt väntar till i sommar.
Jag behöver nya skor, nya byxor
och jag har inte ens råd med mat själv!
Mamma fick föra över 1000 kr
till mig den här månaden varav över 700
gick till att täcka ihop till dom
förbannade räkningarna!
Jag får nästan panik inombords,
jag behöver pengar nu!
Hur gör man?
Säljer knark? Gör inbrott?
Finns det något lagligt jobb man kan
göra för att få ihop pengar direkt?
Sälja sina saker? Aldrig!
Klippa gräs? Lite tidigt än va!
Jag har sämsta samvetet över att ta
emot mamma och pappas pengar
för dom är ju knappast rika dom heller,
men vad ska man göra då?
Vänta tills man har kronofogden efter
sig och räntorna på skulderna bara eskalerar?!!
Ne ni, tacka Gud att jag har dom
att vända mig till.

Nu ska jag vila en stund innan
praktiken börjar igen.
puss o kraam


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0