Lite om Kolmården

Hej igen =)
Nu har jag precis kollat på bonde söker fru.
Det är ett himla mysigt program tycker jag,
och i år tycker jag dom har valt riktigt bra bönder.


Förra året kändes det som dom valde ut dom
mest "speciella" för att göra bra tv,
men det blev mest pannkaka tyckte jag.
Tex han som blev lämnad helt ensam för
ingen ville va med honom längre.

När jag kollade så kände jag ett otroligt sting av saknad
till Marie som jag brukat följa Bonde söker fru och Idol med
tidigare år. Nu är det svårt för hon bor mellan sonstorp
och hällestad och jag har inget körkort =(
hade jag haft det och ekonomi till att pendla hade
jag mer än gärna spenderat mina lediga onsdagskvällar där.

Men nu till något roligare =)
Förra veckan på tisdagen åkte jag till Josefin i Norrköping
och sov över, vi satt hemma hos henne och drack lite drinkar
och åt mat sen gick vi ut till cromwell och tog varsin cider,
men det var ju väldigt folktomt eftersom dom flesta har
helgledigt och vi hade då "i början av veckan" ledigt istället...

På onsdagen gick vi väl upp vid 11 typ och åt lite frukost
och började förbereda oss för den stora dagen =)
(eller min stora dag iaf).
Sen bar det iväg mot Kolmården!
Djurparken är numera stängd för allmänheten på vardagarna
men inte för Josefin som jobbar där =)
Hon visade sitt kontor där hon planerar scheman
till guidade runturer för tex skolor som hon själv leder.
Sen började vi gå runt i parken,
vi kollade på snöleoparderna och efter det hade dom rovfågeluppvisning
för klasser som utbildar sig inom djuromvårdnad =)
 
Kommer ej ihåg vad denna fågel heter =(                     Men det här är berguven Bianca

Och detta är ingen rovfågel men han fick vara med ändå =)

Efter det gick vi till Savannen och fick
kolla på insläppet av djuren där.
Dom stod till och med o väntade vid grinden



Sen kom äntligen en av dom stora grejerna för mig =)
Det var dags att få hälsa på elefanterna!


Svårt att inte bli överväldigad av dessa djur.

Precis som mig gillade damerna lite mys och kel =)

Sist men inte minst under dagen visade
Josefin mig delfinkonferens rummet!
Vanliga besökande ser inte det för det är till för
lite olika saker där som "närkontakt delfin"
och "djungelns lag" men det går även att hyra av företag.
Det är ett mysigt rum med långbord och fönster
in till bassängen och en liten fika-avdelning.
Som lyxigt var för oss hade ingen plockat undan där så vi
fick varsin bulle sen tidigare föredrag som hållits där.
Vi kollade i bastun dom hade där också,
den använder dom under "närkontakt delfin"
och har även det ett fönster in i bassängen.
Sen satt vi ock kollade lite när delfinerna
simmade förbi ock knäppte några bilder,
Då hände det!
Josefin ropar från "projektor-rummet" kom fort!
Jag tar kameran i högsta hugg och går dit.
Där inne på andra sidan glaset simmar delfinen Luna
och tittar nyfiket på Josefin,
Vi fångar deras uppmärksamhet genom att vifta lite med
pennor osv och fler av dom blev nyfikna.
Jag skakade på huvudet åt en av ungarna och hon härmade
mig och gjorde samma sak.
Denna upplevelse kommer jag nog ta med
mig för resten av livet!
Jag är så otroligt glad att vi fick kontakt med dom,
jag blev en enskild person och dom fann det intressant.
Dom lekte med oss och tävlade om
uppmärksamheten med varandra =)


Luna och en av småttingarna =)



Glädjen är total =D 
Tack vackra Luna för att jag fick stjäla några sekunder av ditt liv ;)
 


Har mer saker att berätta om,
som Marit och Daniels bröllop
och Maries 40 års fest,
men jag måste få tag i min kamera
som är kvar hos Marie så jag kan lägga upp lite bilder på det =)

Tack så mycket ni som läser =)
Det värmer mitt hjärta att ni bryr er <3
kramar till er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0